Jau lapkritį šalies vairuotojai gali tikėtis sulaukti valstybės pagalbos įsigyjant naują automobilį. Aplinkos ministerija skaičiuoja, kad dar šiemet bent 5 tūkst. vairuotojų galėtų atsikratyti senų taršių automobilių ir gavę tūkstančio eurų kompensaciją įsigytų naujas mašinas. Tačiau aiškėja, kad net ir gavus tūkstantį eurų, tektų kaip reikiant pakratyti kišenę.
Ksenija atvyko atlikti automobilio techninės apžiūros. Nors mašina ir ne pirmos jaunystės, sako, dar tikrai važiuoja ir gedimų ne tiek ir daug. Moteris tikina girdėjusi apie valdžios iniciatyvą skirti tūkstantį eurų naujam automobiliui įsigyti, tačiau stebisi – negi visi norintieji tokie turtingi?
„Mūsų ekonomika nėra tokia stipri, kad žmogus, galvodamas apie ateitį, galėtų nusipirkti mašiną, kuri bus pagaminta nuo 2013 m. Ji tikrai ne tūkstantį ir ne du tūkstančius kainuos. Tad nenorėčiau prarasti savo dabartinės mašinos, kuri ne tai jau baisiai kenkia klimatui“, – dėsto vairuotoja.
Tam, kad gautų išmoką, Ksenija turėtų automobilio atsisakyti ir jį nuvežti sunaikinti. Gavus pažymą, tektų ją registruoti ministerijos tinklalapyje ir šitaip būtų suteikta finansinė parama.
„Pačiai priemonei kol kas numatyta 30 mln. eurų. Kitais metais, skirstant klimato kaitos programos lėšas, bus galima, matant poreikį, tikrai perskirstyti. Jeigu priemonė pasiteisins, žmonės naudosis, ji bus populiari. Tuomet matome tikslingumą, kad tų lėšų kiekis būtų padidintas“, – atsako aplinkos ministras Kęstutis Mažeika.
Ministerija skaičiuoja, kad parama jau šįmet galėtų pasinaudoti 5 tūkst. gyventojų. Jie turėtų įsigyti gerokai mažiau taršų automobilį, kuris nuvažiavus kilometrą išmestų ne daugiau nei 130 gramų anglies dvideginio.
Automobiliai turėtų būti varomi benzinu ar dujomis, elektra arba hibridiniai. Kratomasi dyzelinių mašinų, nors techninės apžiūros specialistai sako, kad kartais kylantys juodų dūmų debesys nebūtinai reiškia didelę taršą ar rimta problemas. Be to, tarša techninės apžiūros metu išvis nematuojama.
„Automobilis palieka tirštų dūmų šleifą, o tai iš tikrųjų sukelia ne jo kažkokie variklio gedimai, bet eksploatacijos ypatumai. Jeigu su tuo automobiliu važinėjami maži atstumai, žemais sūkiais, tai išmetimo sistemoje natūraliai kaupiasi suodžiai ir patikros metu, spustelėjus stipriau akseleratorių, jis tiesiog iškosėja iš savęs tuos dūmus“, – paaiškina Techninės apžiūros įmonių asociacijos atstovas Renaldas Gabartas.
Kokį automobilį galima įsigyti, turint rankose valstybės skirtus tūkstantį eurų ir dar atitinkantį keliamus reikalavimus? Pasak rinkos ekspertų, tikrai teks krapštyti kišenes, ieškant papildomų eurų. O kiek jų bus išleidžiama, spręs pats vairuotojas.
Už mažai taršų, bent septynerių metų senumo automobilį gali tekti pakloti nuo 2,5 tūkst. eurų. Pigiausios reikalavimus atitinkančios mašinos bus mažos ir negalingos.
„Vartotojai yra tokie racionalūs, kad nenori sėsti į tuos jau labai mažučius automobilius. Jiems reikia didesnių, jiems reikia tokių, į kuriuos pasižiūrėję žmonės suprastų, sakytų: „Va, čia jau geras automobilis, o ne kažkokia dėžutė“. Bet negalima sakyti, kad toks mąstymas yra teisingas. Vakarų šalyse didmiesčiuose mes matome, kad tie maži automobiliai yra bene vienintelis logiškas pasirinkimas“, – supažindina autoplius.lt plėtros vadovas Matas Buzelis.
Lietuvos vairuotojui šiandien reikia praktiško, patogaus, didelio, galingo ir ekonomiško automobilio. Bet už tokį tektų pakloti gal ir keliolika tūkstančių. Ekspertai sako, vargu ar žmonės atsisakys seno, bet dar puikiai važiuojančio automobilio dėl tūkstančio eurų nuolaidos.
Lrt.lt